Van aanpakken pakt de social media aan. Sinds kort heeft van aanpakken een Twitteraccount en een Facebook-account. Ja, u leest het goed. Sinds kort. Vanwege een gezin met kleine kinderen (nu groter) en een gevoeligheid voor digitale verslaving (nu onder controle) had van aanpakken dit even uitgesteld. Maar nu is het zo ver. De smartphone is social geworden.

Wat Facebook betreft is het niet meteen liefde op het eerste gezicht. Hoe vindt van aanpakken haar weg in die digitale hyperdynamiek? De veelheid van informatie valt niet zo makkelijk aan te pakken: alsof je gelijk met 130 km op de snelweg wilt invoegen zonder een rijbewijs te hebben.

Twitter bevalt beter. In de social mediafamilie is dat een ‘kleintje’, met slechts 300 miljoen Twitteraars. Voor van aanpakken geen bezwaar, zo’n kleine doelgroep. Het geestige talige van Twitter vrolijkt van aanpakken dagelijks op. Door gericht goede Twitteraars te volgen pakt van aanpakken snel nieuws en inzichten op. Zoals bijvoorbeeld van Vox (@voxdotcom), een Amerikaanse site boordevol mooie graphics en statistieken over wat dan ook. Of van Harald Doornbos (@Haralddoornbos), die met zijn tweets het midden-oosten zo mijn werkkamer binnenloodst. Héél interessant.

De smartphone is social geworden. En gelukkig is de smartphone ook nog ouderwets sociaal gebleven: de telefoonfunctie blijft gewoon werken.